На головну сторінку
   
Русский | English

 


ОСНОВНІ РОЗДІЛИ:

Новини
ПРО НАС
Засновники
Партнери
Персоналії
Заходи
Контакти




СПІЛЬНІ ПРОЕКТИ:

Громадська
моніторингова
комісія

Культура
добросусідства

Школа для влади
Історичний досвід
добросусідства

Толерантність в ЗМІ
"Студентський клуб"

 

АКТУАЛЬНО:

Міжнародна
науково-практична
конференція
"Культура миру і
формування
толерантності в
мультикультурному
суспільстві"


Міжнародний день
толерантності

 

ПЕДАГОГИ ОДЕСИ І УЖГОРОДА НАОЧНО ПОБАЧИЛИ РОБОТУ КУРСУ «КУЛЬТУРА ДОБРОСУСІДСТВА» У КРИМСЬКОМУ РЕГІОНІ


Україна, АР Крим, Сімферополь - 17-19 жовтня 2013

З ознайомчим візитом в кримську столицю приїхали одеські і ужгородські педагоги, директори шкіл та методисти, щоб побачити на власні очі, як працює інтегрований курс «Культура добросусідства» у дитячих садках і школах півострова. Їх приїзду передували презентації даної програми в Одесі, Чернівцях та в Ужгороді, які викликали великий інтерес і бажання співпрацювати в цьому напрямку.

В перший день, 17 жовтня, був організований круглий стіл, на якому розглядалися питання особливостей формування соціальної компетентності й її невід’ємної складової - толерантності - в Одеському, Закарпатському та Кримському регіонах. Наприклад, ужгородські колеги Кірик Марія Юріївна та Романчак Ольга Олександрівна – методисти Закарпатського ІППО розповіли про відмінності шкіл за мовним принципом: 108 шкіл регіону - з угорською мовою викладання, одна школа - зі словацькою, кілька шкіл - з польською та румунською. Також є невеликий відсоток російськомовних шкіл. За словами вчителів, виникають складнощі у навчанні дітей, рідна мова яких відрізняється від мови викладання, вчителі намагаються враховувати цю специфіку роботи з дітьми й згладжувати ці труднощі, а також на місцевому рівні знайомити дітей з оточуючим середовищем, але ця робота не проводиться цілеспрямовано й системно, як це розроблено в курсі «Культура добросусідства».

Одеські колеги на чолі з Левчишеною Оксаною Михайлівною (зав. кафедри психолого-педагогічної та суспільно-гуманітарної освіти Одеського ОІУВ) розповіли, що Одеса, також як і Крим, є поліетнічним регіоном зі своєю специфікою. Для знайомства з рідним краєм на рівні сфери освіти впроваджувалися різні програми: «Одеса - моє ріднє місто», «Одесознавство», «Одещина - мій рідній край», «Народознавство Одещини». Але всі ці програми мають свої специфічні цілі та завдання й не завжди в них приділяється увага проблемам міжкультурної взаємодії. Такого курсу, який навчає культурі добра по відношенню до свого сусіда, в регіоні немає, але, безумовно, це життєво необхідне вміння.

«За останній місяць ми виконали величезну роботу по ознайомленню з курсом, вивченню посібників, складанню чернеток. Кожен член творчої групи був закріплений за певною темою і ділився своїми напрацюваннями, обговорював з колегами труднощі. Серед них - вчителі історики, викладачі різних мов, краєзнавці, психологі.

Роботу з чернетками ще не закінчено, щось змінюється і доповнюється, але ми впевнено рухаємося вперед й прибули в Крим для консультацій та співпраці з розробниками курсу».

Ось програму для дошкільнят цілком логічно перейменували в «Одеський віночок», і вже збирають з усіх вихователів інформацію по рідному краю, культурі, історії, та навіть потихеньку впроваджують. Педагоги відзначають, що в Одеській області більшість дитячих садків україномовні. Але також є і групи з двома мовами викладання: українською і-болгарською, українською і молдавською. Також кожен садочок має свій музей народознавства, що розповідає про болгар, румунів, молдаван. У середній школі вже пройшли кілька занять і були організовані зустрічі з батьками на тему «Моя сім'я», що дозволило пом'якшити існуючі конфліктні ситуації.

Юркова Лариса Григорівна, вчитель Одеської загальноосвітньої школи № 48, докладно описала, як проходить робота над вивченням і адаптацією програми для 5-го класу. І тут кримчани підштовхнули до творчості, тому що виникло питання, як замінити матеріали по Криму аналогічною інформацією по Одеському регіону. Цікаво було вивчати топоніміку, геральдику. А ось вірші про рідний край точно підходять і для Одеси.

Педагоги відмітили , що в програмі присутні теми, які ідентичні для всіх регіонів, наприклад, конфліктологія. Адже психологія взаємин, особливості поведінки для всіх єдині.

Було також висловлено бажання скоріше передати отримані знання дітям. Але кримські колеги пояснили, що в такому випадку інформація буде неповною. А курс розроблений на поступове структуроване викладання. Маргарита Араджионі, керівник групи розробників програми, зазначила, що на даному етапі метою є саме адаптація курсу, а вже потім адаптований варіант може впроваджуватися в навчальний процес.

Круглий стіл завершили члени творчої групи з Криму: представники Кримської філії Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України – Араджионі Маргарита Анатоліївна, Бикова Єлизавета Василівна, представники Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти – Кравцова Людмила Фадєєвна, Мєдвєдева Ганна Олексіївна, Наумова Людмила Василівна, старший викладач кафедри дошкільної освіти Кримського інженерно-педагогічного університету Тригуб Любов Михайлівна та доцент кафедри загальної психології Таврійського національного університету імені В.И.Вернадського Брунова-Калисецька Ірина Володимирівна. Вони детально розповіли, як відбувається впровадження курсу в навчальних закладах півострова.

Наступні дні одесити і вчителі з Ужгорода знайомилися з роботою за програмою курсу безпосередньо в навчальних закладах. Так вони відвідали Навчально-виховний комплекс «Школа-гімназія» №1 I-III ступенів імені К.І. Щолкіна з модульною технологією навчання (директор Овчинников Олексій Вікторович), де організовано кабінет «Культури добросусідства».

Там була можливість відвідати кілька уроків в початковій і середній школі. Так, у 1-Б класі вчитель Захарова Н.В. показала урок «Ставлення до батьків і людей похилого віку», а в 4-А класі вчитель Булигіна Л.М. провела урок «Дружба і співпраця». Крім того гостям презентували методики форум-театру та особливості роботи з дорослими.

А в м. Євпаторії у ДНЗ №2 «Золотий ключик» (завідуюча Бараніченко Тетяна Іванівна) вихователь-методист ДНЗ №2, керівник авторського колективу програми «Кримський віночок» Мухоморіна Людмила Гаврилівна познайомила колег з методами роботи з дошкільнятами. У цій зустрічі також приймали участь методист Євпаторійського міського методичного кабінету Феклістова Є.В. та практичний психолог ДНЗ №16 Бондар О.Ю.

Заключний день зібрав творчу групу для обговорення підготовлених чернеток програм та посібників: що залишити, а що потрібно замінити – педагогів чекав великий обсяг роботи. Але всі вони сповнені бажання працювати і застосовувати отриманий досвід. Вже в січні будуть відомі результати виконаної роботи, та можна буде розпочати підготовку вчителів одеського регіону для пілотного впровадження курсу. Сподіваємося також, що найближчим часом будуть створені аналогічні творчі групи у Закарпатській і Чернівецькій областях для відповідної адаптації програм курсу «Культура добросусідства».

Всі заходи відбувались за фінансової підтримки освітньої програми Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту «Поширення досвіду АР Крим з формування міжкультурної толерантності в полікультурних регіонах України» Інформаційно-дослідницького центру «Інтеграція і розвиток» (м. Сімферополь).

 

 

 


БАЗА ДАНИХ:

Бібліотека
Публікації
Інформаційно-
довідкові
матеріали
Архів новин
Фотогалерея
Аудіоматеріали
Відеоматеріали



ПУБЛИКАЦІЇ:

"Культура добросусідства": Програми інтегрованого курсу і методичні рекомендації для навчальних закладів АРК, 2007

 

ФОРУМ:

Війти у форум

 

 
 2007-2013 © Центр міжкультурної просвіти і толерантності;  Дизайн: Андрій Мартовой
 
На головну сторінку